Slider

Friday, July 11, 2014

Atasi arthritis

Bagaimana untuk mengatasi rasa sakit akibat arthritis dengan cara semulajadi?



Arthritis adalah sakit sendi yang sangat menyakitkan dan akan lebih terkesan terutama di dalam suhu sejuk. Bagi mengurangkan simptom dan sakit-sakit sendi ini, pesakit akan menggunakan rawatan alternatif kerana rawatan konvensional kurang memberikan kelegaan yang mereka harapkan. Tambahan pula, kesan sampingan daripada pengambilan ubat yang berterusan juga dikhuatiri akan berlaku.

Dr. Manny Alvarez,seorang doktor perubatan yang juga Pengurus Editor Rancangan Berita Fox, memberikan 4 langkah berkesan bagi menguruskan simptom arthritis.

Selalu bersenam

The National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases (NIAMS) menyarankan agar pesakit mengamalkan tiga jenis senaman iaitu:



1. Senaman pelbagai gerak seperti tarian yang boleh menolong untuk mengekalkan fungsi sendi secara normal, mengurangkan kesakitan dan meningkatkan fleksibiliti sendi.
2. Senaman untuk menguatkan otot untuk mengekalkan dan meningkatkan keupayaan dan kekuatan otot.
3. Aerobik untuk mengekalkan kesihatan jantung, mengawal berat badan dan memulihkan fungsi seluruh sistem badan. Berat badan yang ideal sangat penting untuk pesakit arthritis kerana berat badan berlebihan memberikan tekanan yang lebih ke bahagian-bahagian sendi yang sedia sakit.

Diet yang seimbang



Yayasan Arthritis Amerika Syarikat menyarankan pesakit untuk berterusan mengekalkan diet di bawah untuk mengurangkan simptom yang dihadapi:

1. Makan pelbagai jenis makanan namun elakkan dari makanan yang boleh bertindakbalas negatif terhadap ubat.
2. Pengambilan lemak dan kolesterol yang sederhana
3. Makan pelbagai jenis sayuran dan buah-buahan
4. Pengambilan gula dan garam yang sederhana
5. Ambil vitamin dan mineral setiap hari termasuklah kalsium

Suplemen tambahan

The American College of Rheumatology melaporkan bahawa terdapat beberapa bukti kajian yang membuktikan halia dapat mengurangkan kesakitan arthritis.Kemudian minyak ikan mengandungi omega-3yang dapat mengurangkan sakit sendi dan mengurangkan simptom. Namun, ia akan mengambil masa selepas beberapa bulan sebelum pesakit melihat kesannya. Namun ia akan turut memberikan kesan sampingan termasuklah bau mulut yang kurang enak.

Kawal stres

Yayasan Arthritis Amerika Syarikat percaya bahawa pengawalan stress adalah salah satu cara untuk mengurangkan kesakitan. Ini kerana bila stress berlaku, otot-otot badan akan meregang dan memberikan tekanan kepada otot. Ini akan menyebabkan kesakitan akan bertambah dan cepat terasa letih dan lemah tidak berdaya. Jadi, dengan mengawal stress, putaran ini akan dipecahkan dan kesakitan dapat dikurangkan.

Shaklee menawarkan 3 produk untuk anda dalam merawat arthritis iaitu Advance Joint Health Tablet, Ostematrix dan Omega Guard...

Advance Joint Health tablet - membantu mengekalkan tulang rawan yang sihat


Omega guard - mengurangkan inflamasi


Ostematrix - mengekalkan sel tulang yang sihat

Dapatkan segera dari SID kami berdekatan anda...

Thanks for reading!

Back to Top