Slider

Tuesday, July 15, 2014

Perhatikan Kuku Anda kerana terdapat Petanda Status Kesihatan di situ

Adakah anda tahu bahawa kuku dapat menceritakan bagaimana keadaan tubuh badan anda sama ada sihat atau tidak? Masalah yang berlaku kepada hati, paru-paru dan jaunting boleh ditunjukkan oleh kuku. Teruskan membaca untuk mengetahui apakah rahsia yang boleh diceritakan oleh kuku. 



Kuku yang pucat

Bila kuku kelihatan sangat pucat, ia adalah satu petanda penyakit yang serius seperti;
-Anemia (kurang darah merah)
-Saluran jantung tersumbat
-Penyakit hati
-Kekurangan nutrisi



Kuku berwarna putih

Jika permukaan kuku menjadi tersangat putih dengan galur-galur yang lebih gelap menunjukkan masalah dengan fungsi hati seperti hepatitis. Gambar ini menunjukkan kuku seorang penghidap jaundis, yang turut merupakan sejenis penyakit hati.



Kuku berwarna Kuning

Sebab paling utama kuku menjadi kekuningan ialah jangkitan fungus. Jika jangkitan ini lebih teruk kuku akan menebal dan menggerutu. Manakala, dalam sesetengah kes yang jarang berlaku, kuku yang kekuningan menggambarkan berlakunya penyakit thyroid yang teruk, penyakit paru-paru, diabetes ataupun psoriasis.



Kuku kebiru-biruan

Ini adalah suatu petanda bahawa badan tidak mendapat bekalan oksigen yang mencukupi. Ia juga boleh menunjukkan kemungkinan berlakunya masalah paru-paru dan masalah jantung.



Permukaan kuku tidak rata dan berbintik-bintik

Sekiranya permukaan kuku tidak rata dan seperti bertompok-tompok, ini petanda awal berlakunya arthritis. Biasanya warna kuku turut akan menjadi pudar dan kulit dibawah kuku akan kelihatan berwarna merah ke coklat


Kuku terpecah-pecah atau tercabut

Kuku yang kering dan sentiasa terpecah-pecah sentisa dikaitkan dengan penyakit thyroid. Sekiranya kuku pecah dan tercabut berserta dengan warna kekuningan ini mungkin disebabkan jangkitan fungus.




Kulit di celah kuku membengkak 

Sekiranya kulit decelah-celah kuku membengkak dan kemerahan ini menunjukkan berlakunya keradangan disebabkan jangkitan kuman



Garisan gelap di atas kuku

Sekiranya terdapat garisan gelap di permukaan kuku, jumpalah doktor secepat mungkin. Kadang-kadang ini disebabkan oleh melanoma, sejenis kanser kulit.



Walaupun  perubahan yang berlaku kepada kuku manifestasi kepada kesihatan badan, namun perubahan ini biasanya bukan petanda awal yang akan berlaku. Dan kebanyakan kekurangan yang berlaku terdapa kuku tidak berbahaya- bermakna tidak semua orang yang mempunyai kuku keputih-putihan menghidap hepatitis. Jadi, jumpalah doktor pakar kulit untuk mengetahui maklumat yang lebih jelas dan tepat. 

Shaklee mempunyai Vivix bagi mengelakkan dan mengoptimumkan kesihatan anda. Mencegah kanser, mengelak hepatitif dan jangkitan kuman dan pelbagai penyakit kronik yamg lain...



Rujukan : 
http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-nails-and-health

Thanks for reading!







Back to Top