Slider

Wednesday, December 6, 2017

5 CARA YANG ANDA BOLEH LAKUKAN UNTUK MENGHENTIKAN TABIAT MENGHISAP JARI

Bila bayi kita mula menghisap jari, tentu anda mula risau. Kekadang dengan menghisap jari juga boleh mengakibatkan kuman dan bayi akan mengalami batuk.

Bagaimana cara untuk anda menghentikan tabiat si kecil ini? Jom saya kongsikan.



1. Sediakan Alternatif Selain Menghisap – Secara fitrah, anak-anak gemar bermain. Jadi, apa yang anda boleh lakukan ialah, mencari permainan yang memerlukan anak-anak menggunakan tangan.

Contohnya bermain kad, menyanyi dan lain-lain. Ini sangat membantu kerana, anak akan berasa seronok dan tertanam di dalam minda separa sedarnya, ada perkara lain yang lebih seronok dari menghisap jari.

Ini juga dapat mengalihkan perhatian si bayi. Biasanya bayi/anak anda menghisap jari ketika dia bosan dan tiada aktiviti.

2. Tunjuk & Beritahu – Sekiranya anak anda sudah boleh memahami percakapan anda, anda boleh melakukan ini. Tunjukkan gambar2 kesan dari tabiat menghisap jari yang berpanjangan pada si anak dan terangkan padanya.

3. Membalut Jari – Pada sebelah malam, ketika bayi/anak anda tidur, pakaikan padanya sarung tangan atau cukup sekadar membalut tangan. Ini dapat membantutkan hasrat anak anda kerana rasanya yang berlainan.
4. Cadangkan Tabiat Yang Belawanan – Caranya..cadangkan pada anak anda, sekiranya dia terasa mahu menghisap jari, dia dikehendaki menyorokkan jari tersebut di belakang. Sekiranya dia Berjaya, berikan hadiah. Anda juga boleh menyuruhnya untuk menyembunyikan jarinya di bawah bantal semasa tidur. Cara ini sesuai untuk anak berumur 4 tahun ke atas.

5. Meminta nasihat Doktor Gigi – Sekiranya tabiat ini, masih lagi berlarutan. Mintalah nasihat doktor gigi berdekatan anda. Doktor gigi akan memasukkan Alat Oral (oral appliance) berbentuk dawai kokot di bahagian belakang atas gigi.

Ini dapat menghalang anak anda dari meletakkan jari. Pastikan cara ini adalah pilihan terakhir selepas pelbagai cara lain tidak Berjaya. Metod ini juga hanya sesuai pada anak2 yang sudah meningkat dewasa.

MENGHISAP JARI VS MENGHISAP PUTING

Bayi anda akan memilih jari. Tetapi, putting juga antara alat yang sangat berkesan bagi menghapuskan tabiat menghisap jari bayi anda. Ada sesetengah dari ibu bapa tidak menggemari puting atas factor kebersihan.

Justeru, sekiranya anda ingin menggunakan alat ini, pastikan ia sentiasa dalam keadaan bersih. Takut-takut terjadi perkara yang lebih buruk di masa hadapan pada bayi.

Bagi saya sendiri, saya suka puting dijadikan solusi.


sumber: zuriat.com
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Salam sayang;

No comments :

Back to Top