Slider

Thursday, August 14, 2014

strategi turunkan berat badan

Setiap orang nak badan yang cantik dan menarik kan?. Perkara yang paling penting adalah memiliki berat badan yang ideal, tidak terlalu gemuk dan tidak terlalu kurus. Disini saya nak kongsi beberapa yang boleh kita buat untuk turunkan berat badan:)



1. Lihat semula pola pemakanan kita - kita kene tengok balik, adakah kita suka makan lewat malam, selau habiskan makanan anak-anak atau suka makan saat memasak? Jika ya, anda perlu hati-hati dan perhtikan nilai kalori yang diambil.

2. Rancang pengambilan makanan - kalau kita gagal merancang, kita merancang untuk gagal. Anda perlu buat strategi untuk pemakanan anda. Kalau nak makan snek, cuba bungkus dalam pack kecil. Bila terasa nak makan, ambil satu pack. Barulah tak terlebih makan :)




3. Elak ke pasar dalam keadaan lapar. Eloknya senaraikan barangan yang ingin dibeli. Pemakanan akan bermula dari belian barangan dikedai. Jadi, kene kawal..

4. Makan dimeja - jika kita makan di hadapan tv atau berdiri, kita akan lupa kadar makanan yang kita ambil, jadi eloknya makan di meja makan dalam pinggan ok 

5. Makan dengan perlahan. Ni pun ajaran agama. Makan perlahan-lahan boleh hadam makanan dengan baik. Elakkan juga dari minum air semasa makan.

Akhirnya, kita adalah pa yang kita makan... Jadi rancng makanan kita ye.. :)

Thanks for reading !


Back to Top