Slider

Sunday, August 23, 2015

Kehamilan dengan Shaklee : Beza, Memang Berbeza :)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Ibu-ibu yang pernah mengandung mesti mengakui, prosesnya bukannya mudah. Walaupun ada yang tidak mengalami alahan, tapi cabaran-cabaran lain, sentiasa ada. Semua kesusahan itu ada pahala yang setimpal disisiNya. Hebat kan kaum ibu? Lalui semuanya tapi masih mampu tersenyum :)

Saya kenal Shaklee semasa menyusu anak ke 4. Lambat kan? Takpa, Better Late Than Never ! haha. Tak pernah sebelum ini mengandung dengan bantuan set Shaklee. Hujung-hujung masa berpantang tu baru la terjumpa set Shaklee di FB (Thanks to FB !) dan saya beli dan cuba. Apa saya rasa? Wow! hebat Shaklee ni. ok, kita cerita pasal mengandung dulu.

Selepas anak ke 4 saya berhenti menyusu, saya masih busy dengan bisnes Shaklee, kendalikan 4 anak-anak dan banyak urusan lain, saya kadang-kadang culas dengan rutin pengambilan vitamin. Cuba untuk konsisten, tapi kadang-kadang terlepas pandang. Gitulaaa mak ramai anak. ahaha. Tidur pun selalu tak cukup. Dari situ, tubuh saya stress dan penat. Ini adalah punca kepada keguguran yang saya alami semasa itu. 

Sejak itu saya ambil iktibar untuk pulihkan diri. Konsisten dengan suplemen, minum air yang cukup dan cuba tidur yang cukup. Apa suplemen yang saya ambil semasa berpantang keguguran? Saya ambil ESP, Vitamin C, B-Complex, Zinc Complex, Vitalea, Ostematrix. Tapi bezanya, saya ambil lebih sikit kuantitinya. Tak ambik la dos orang biasa. :D


Kemudiannya, Allah izinkan saya mengandung anak kelima. Konsisten dengan set mengandung Shaklee, kehamilan kali ini, alhamdulillah, baik. Pergi check up pun, Dr. takla tarik muka masam. ahaha. rekod baik. 



Saya dulu ada 2 masalah besar setiap kali mengandung. Pertama paras haemoglobin tak cantik dan tekanan darah yang sangat rendah. Paras Hb saya adakalanya merah. Tekanan darah pulak selalunya 60/40 atau paling tinggi pun 80/60. Pelik kan? Agak-agak macam ni, boleh pengsan hari-hari. Kalau pi klinik, nurse check tekanan darah, sampai check dengan Dr, dia akan periksa sekali lagi tekanan darah. Ingat nurse check silap, sebab rendah sangat. Rendah sangat macam ni, boleh pengsan agaknya kalau ikutkan. Tapi saya takla pengsan, mungkin dari dulu-dulu dah macam tu.


Suplemen Shaklee yang sama dari mengandung hinggalah berpantang. Mudah kan?


Tapi, kali ni, dengan izin Allah dan ikhtiar Shaklee, saya dapat kekalkan Tekanan Darah yang normal dan paras Haemoglobin yang cantik. Berbakul-bakul dipuji aihh. kehkehkeh. Satu lagi yang saya perasan, setiap kali pregnancy dulu, saya akan selsema dari awal sampai hujung. Tapi, tidak untuk kali ini. Alhamdulillah. 

Proses kelahiran juga dipermudahkan dengan luka yang minima. Beza, memang berbeza. Eh, lagi satu, takde stretchmark !!!  Mari kita tengok apa kata yang lain juga :)











Inilah antara pengalaman saya sendiri dan sharing pengguna-pengguna lain. Anda yang hamil, berpantang atau menyusu, boleh cuba Shaklee. InsyaAllah mengujakan dan tidak mengecewakan.

Hubungi saya dan kita berkongsi pengalaman. InsyaAllah

Thanks for reading !

Salam sayang,
019 228 2147 | farihah.abukasim@gmail.com





No comments :

Back to Top