Slider

Wednesday, September 6, 2017

Fakta-Fakta Tentang Manfaat Minyak Ikan

Manfaat Minyak Ikan - Bukan rahsia lagi bahawa minyak ikan mempunyai begitu banyak manfaat untuk kesihatan kita. Tetapi mungkin sebahagian daripada anda belum mengetahui bahawa salah satu manfaat minyak ikan adalah kesan kepadatan tulang untuk pembakaran lemak dan kekuatan otak.

1. Lindungi diri anda dari pencemaran udara
Siapa tahu bahawa salah satu daripada banyak manfaat minyak ikan melindungi hati anda dari pencemaran udara? Menurut satu kajian di Amerika 2012 adalah benar. Dua puluh sembilan orang dewasa yang sihat dan sederhana telah menerima 3 g minyak ikan setiap hari selama empat minggu dan kemudian terdedah kepada udara yang tidak bersih selama dua jam. Para penyelidik mendapati bahawa mereka yang makan minyak ikan tidak mempunyai tindak balas negatif daripada mereka yang tidak menggunakan minyak ikan.

Asid lemak Omega 3 memberi manfaat untuk melindungi jantung dari pendedahan kepada pencemaran udara, terutama bagi mereka yang mesti hidup di kawasan bandar.
2. Mengurangkan Gejala Osteoarthritis
Menurut kajian University of Bristol, omega 3 minyak ikan dapat mengurangkan tanda-tanda dan gejala osteoarthritis dengan ketara. Diet kaya omega 3 - diberi makan kepada guinea babi, yang secara semula jadi memuncak osteoartritis, mengurangkan penyakit sehingga 50 peratus berbanding dengan orang yang makan diet biasa.

Jika anda mengalami kesakitan sendi, anda boleh mengurangkan keradangan dengan mengambil minyak ikan setiap hari.

3. Kurangkan Tanda-tanda Penuaan
Bukti menunjukkan bahawa pemendekan telomer (DNA pada akhir kromosom anda) dapat menghalang fungsi sistem sel dan regenerasi sel menyebabkan penuaan. Satu kajian tahun 2010 mendapati hubungan antara paras minyak ikan dan kadar pemendapan telomere selama lima tahun, menunjukkan penjelasan mengenai kesan perlindungan asid lemak omega 3.

Penyelidik dari University of California, San Francisco mengkaji lebih daripada 600 pesakit dan mendapati bahawa paras lebih tinggi omega 3 yang diperolehi daripada ikan kepada pesakit dengan penyakit jantung koronari, telomer yang lebih lama.

4. Meningkatkan Pembakaran Lemak
Apabila Peter Howe dan rakan-rakannya di University of South Australia mengkaji kesan diet dan senaman ke atas badan, mereka mendapati suplemen minyak ikan dan senaman dibuat untuk kombinasi lemak. Semasa kajian, orang dewasa yang berlebihan berat badan dan gemuk dengan sindrom metabolik, dan risiko penyakit jantung yang lebih besar, mengambil minyak ikan omega 3 setiap hari dalam kombinasi dengan senaman aerobik sederhana tiga kali seminggu selama 12 minggu. Tubuh menyimpan lemak, terutama lemak perut, berkurangan secara signifikan dalam minyak ikan dan kumpulan senaman, tetapi bukan pada mereka yang menggunakan minyak ikan atau senaman sahaja.

5. Meningkatkan Daya Otak dan Ingatan
Penyelidik telah menemui hubungan positif antara suplemen minyak ikan dan fungsi kognitif serta perbezaan dalam struktur otak antara pengguna dan pengguna suplemen minyak bukan ikan. Berbanding dengan bukan pengguna, suplemen minyak ikan dikaitkan dengan fungsi kognitif yang lebih baik semasa kajian. Penemuan menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang jelas antara minyak ikan dan jumlah otak dalam dua kawasan kritikal yang digunakan dalam ingatan dan pemikiran (korteks serebrum dan hippocampus). Dengan kata lain, penggunaan minyak ikan dikaitkan dengan kekurangan pengecutan otak pada pesakit yang mengambil suplemen ini.

Diet dalam asid lemak omega 3 boleh menyebabkan fungsi otak anda berkurang dengan lebih cepat dan boleh menyebabkan kehilangan memori dan keupayaan berfikir. Tambah ke senarai tambahan harian anda untuk memastikan otak sihat selama bertahun-tahun.

6. Mengekalkan Otot
Selesaikan makanan anda dengan minyak ikan boleh mencegah kehilangan otot yang biasa dalam pesakit kanser yang menjalani kemoterapi. Percubaan ini melibatkan 16 pesakit yang menggunakan minyak ikan (2.2 g asid eicosapentaenoic / hari) dan 24 pesakit yang tidak. Pesakit yang tidak menggunakan minyak ikan kehilangan purata 2.3 kg manakala pesakit yang menggunakan minyak ikan boleh mengekalkan berat badan mereka. Yang lebih menarik ialah 69 peratus pesakit dalam kumpulan minyak ikan memperoleh atau mengekalkan jisim otot.

Ingat, otot metabolik aktif dan membakar kalori walaupun semasa tidur. Menambah minyak ikan untuk diet anda akan membantu mengekalkan otot, walaupun diet.

7. Meningkatkan Kesihatan Tulang
Omega 3 + DHA asid lemak adalah penting untuk mengekalkan kesihatan tulang yang optimum. Penyelidik membandingkan kesan omega 6 DPA dan omega 3 DHA dalam pertumbuhan tulang panjang pada tikus. Hasilnya menunjukkan bahawa tikus yang diberi makan diet omega-6 mempunyai kandungan mineral tulang terendah dan kepadatan mineral tulang berbanding dengan tikus yang diberi diet suplemen omega 3.

Para penulis menyimpulkan bahawa omega 3 adalah penting untuk menjaga tulang yang sihat dan mengekalkan ketumpatan mineral tulang. Sebagai tambahan kepada suplemen di atas, pastikan untuk menambah rutin latihan kekuatan rutin untuk mencegah osteoporosis.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Salam sayang;
me.me/farihah.surijunior
wasap.my/+60192282147

No comments :

Back to Top