Slider

Monday, February 10, 2014

Pam susu yang mana paling baik untuk saya?

Tempoh sebulan bersama bayi selepas bersalin adalah saat-saat indah bagi kita kan? Sebab kita mampu untuk memberikan susu terbaik kepada simanja kita secara terus. Tapi, apabila cuti bersalin dah habis, tentu kita dalam dilema samaada ingin membeli pam susu untuk simanja atau tidak. Kalau nak beli, pam apa yang sesuai? Jenama apa? Jenis bagaimana?

Sebelum membeli pam susu, ada beberapa perkara yang perlu dilihat:

1. Gaya kerjaya ibu
- Jika kita bekerja dari pukul 8 pagi hingga 5 petang, seeloknya kita perlu mengepam sebanyak 3 kali dalam tempoh tersebut di tempat kerja. Jadi, pemilihan pam automatik yang boleh memerah payudara secara serentak adalah yang terbaik (double pump). Ini kerana, tugas ibu yang sibuk di pejabat memerlukan pam yang dapat mengeluarkan susu dengan cepat dan berkesan.



- Bekerja separuh masa. seeloknya dapatkan pam manual yang ringan dan senang digunakan. Ia mudah dan lebih murah. Ibu sebaiknya menyusukan anak sebelum keluar bekerja (tempoh bekerja 2-3 jam) dan selepas pulang ke rumah.

2. Keberkesanan dan keselesaan pam
Seeloknya dapatkan pam yang boleh dikawal kadar kelajuan kitaran vakum dan elakkan dari membeli pam yang mempunyai sedutan yang terlalu lama kerana ia akan menyebabkan tisu payudara cedera. 
Sekiranya anda seorang ibu yang perlu banyak (outstation) atau perlu berada dilapangan, pilihlah pam yang ringan dan bersaiz kecil sebab ia memudahkan anda membawanya kemana sahaja.



Sebelum membeli pam tertentu, buatlah review terlebih dahulu. Dapatkan ulasan dan komen pengguna yang telah membeli pam yang anda minat. Pilih pam yang terbaik bersesuaian dengan budget dan gaya hidup kita. Anda juga boleh mencuba pam yang ingin dibeli di beberapa kedai yang menjual barang penyusuan sebelum membuat keputusan. 

Akhirnya, apa yang perlu kita sematkan dalam hati, kejayaan penyusuan bukan bergantung pada pam yang mahal semata-mata.. :)

Shaklee menawarkan set penyusuan terbaik untuk para ibu semua. Sila dapatkan dari pengedar kami segera


Thanks for reading!




No comments :

Back to Top