Slider

Monday, February 3, 2014

Kini Tidak Lagi Mustahil Untuk Penyusuan Secara Eksklusif Selama 2 Tahun

Saya mempunyai ramai kawan yang bekerja tapi masih mampu menyusukan anak-anak mereka selama 2 tahun penuh. Walaupun mereka seorang pramugari atau doktor yang perlu menjalankan pembedahan selama berjam-jam atau salah seorang anggota tentera yang perlu kadang kala menghadiri latihan ketenteraan selama berminggu-minggu di kem-kem, mereka tetap berjaya menyusukan anak secara eksklusif secara 2 tahun.  Mereka adalah antara penguat semangat saya untuk meneruskan penyusuan selama 2 tahun.



Sebelum bersalin anak pertama, saya sudah membuat sedikit review pasal pam yang sesuai bagi ibu bekerja. Ada yang mahal, murah, motor yang berat, single pump, double pump. Kekadang, saya menjadi dilema nak pilih pam yang mana satu.

Apabila dah masuk kerja, cabaran mengepam sangat besar. Saya membaca beberapa buah buku supaya saya terus berdisiplin dan istiqomah dalam mengepam. Saya ingin berkongsi dengan semua apa yang saya dapat dari buku Membesarkan Anak Hebat Dengan Susu Ibu keluaran PTS.


Perkara paling penting untuk menjayakan Penyusuan Susu Ibu adalah penetapan matlamat bagi ibu iaitu matlamat jangka panjang dan jangka pendek. Matlamat terbaik adalah dengan menetapkan azam penyusuan bayi selama 6 bulan secara eksklusif. Kemudian teruskan sampai 2 tahun dengan memberi makanan pelengkap.


Cadangan penetapan matlamat jangka pendek

a.       Bagi anda yang baru pertama kali menjadi ibu, tetapkan dulu matlamat untuk menyusukan secara eksklusif selama 2 minggu atau sebulan
b.       Selepas berjaya, teruskan sehingga habis cuti bersalin
c.        Andai matlamat penyusuan eksklusif tidak tercapai, jangan terlalu risau kerana anda boleh memulakan semula penyusuan kepada simanja
d.       Jika telah kembali bekerja, tetapkan matlamat supaya berjaya memerah bagi dua minggu atau sebulan selepasnya
e.        Sekiranya berjaya, bilangan bulan ditambah kepada dua bulan berikutnya sehingga bayi berumur enam bulan
f.        Tanpa sedar, kita telah berjaya membekalkan susu ibu kepada bayi selama enam bulan. Ini satu pencapaian yang sangat hebat!
g.        Kemudia teruskan matlamat sehingga bayi berumur 9 bulan dan seterusnya hingga bayi mencecah 2 tahun


Bagi menjayakan matlamat ini, kita kene pastikan dirumah kita tiada sebarang susu formula dalam tin. Berfikir positif dan katakana yang susu kita cukup untuk anak kita. Mungkin kita boleh menjauhi sebentar mereka yang tidak menyokong penyusuan secara eksklusif sehingga kita betul-betul yakin untuk berdepan dengan mereka. Akhirnya apa yang paling penting, beri kefahaman kepada suami berkenaan kebaikan menyusukan anak secara eksklusif kerena mereka adalah orang yang akan menyokong kita sekiranya kekadang ada putus asa dalam menjayakan matlamat kita.



Akhirnya, kami juga menawarkan set penyusuan untuk anda bagi boost kan tenaga ibu menyusu disamping membekalkan supplement terbaik untuk anda dan si manja



Rujukan:
1. Membesarkan anak hebat dengan susu ibu
2. Kumpulan ibu-ibu menyusu

Happy Breastfeeding!


Thanks for reading!


No comments :

Back to Top