Slider

Friday, March 14, 2014

Meningitis

Pernah dengar pasal meningitis?

Meningitis adalah radang pada membran yang meliputi otak dan sum sum tulang belakang. Ia terjadi disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria yang boleh menyebabkan kematian. 



Beberapa simptom atau tanda yang menunjukkan seseorang mendapat meningitis adalah:
-demam
-sakit kepala yang teruk
-loya
-muntah
-tidak suka pada cahaya
-leher tegang
-bayi menjadi lesu dan tidak bermaya
-kejang dan pergerakan tersentak-sentak
-terdapat tompok-tompok kecil dibawah kulit (jika tidak dirawat, kelihatan lebam dan kulit rosak_



Bayi pramatang lebih mudah dijangkiti meningitis.

Anak-anak biasanya menunjukkan gejala cepat marah dan mengantuk. Rawatan dihospital akan membekalkan antibiotik yang melibatkan jangkitan bakteria. Namun, meningitis virus tidak dapat bertindak balas dengan antibiotik.

Meningitis dapat dicegah melalui pemberian vaksin kepada anak. Sekiranya mengidap penyakit ini, ibu bapa perlu berusaha dengan meningkatkan tahap imunisasi anak seperti pemberian vitamin c yang mempunyai dose yang tinggi dari sumber semula jadi seperti buah-buahan. 



Jika anda ingin mendapatkan vitamin C yang mempunyai dose yang tinggi dari sumber makanan, pastikan ia bukan jenis sintetik. Anda boleh mencuba produk vitamin C Shaklee kerana ia tidak mempunyai perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan dan bukan jenis sintetik.


Selain itu, penggunaan prebiotik dan probiotik juga mampu menolong menbersihkan usus daripada bakteria jahat, parasit atau patogen. Pesakit juga dinasihatkan untuk minum banyak air. Boleh juga minum air kelapa, jus segar yang berunsurkan vitamin C.



Maklumat lanjut berkenaan meningitis boleh didapati di:

Thanks for reading!




No comments :

Back to Top