Slider

Tuesday, June 24, 2014

Jom cuci kolon

Rasa kontroversi pula bila letak tajuk cuci kolon... Nak cuci dengan apa? Boleh ke cuci kolon? Ok, mulanya kita kene lihat hari ini kita banyak mengambil makanan yang tidak berkhasiat setiap hari. Kita suka makan makanan yang tinggi gula, banyak minyak, banyak perasa tiruan dan masin. Maka, kehidupan hari dikelilingi masyarakat yang tidak sihat dan kolon /usus bermasalah.



Kenapa perlu bersihkan kolon?

Banyak faedah yang akan kita dapat bila kolon kita bersih, antaranya:
+ meningkatkan tenaga badan, tidak lagi letih dan lesu
+ menyeimbangkan nilai pH dalam salur darah
+ vitamin dan mineral dapat diserap dengan baik
+ mencegah kanser kolon
+ Mengelakkan kehilangan berat badan


Bagaimana bersihkan kolon?

1. Ambil fiber.
Untuk dapatkan kesan optimum, kita disarankan untuk mengambil 25-35 gram fiber setiap hari.



2. Sayur-sayuran dan buah buahan segar
Sesiapa yang mempunyai masalah dengan sistem pencernaan seperti sembelit, elok ambil buah-buahan seperti buah naga. Kita sebenarnya telah diberikan suppliment dan vitamin semulajadi yang bagus oleh Allah untuk merawat penyakit kita. Sesetengah daripada sayuran dan buah ini merupakan antioksida yang baik. Pilih sayuran hijau juga bagus kerana klorofil pada tumbuhan ini dapat melindungi salur pencernaan kita.



3. Probiotik
Kita selalu dengar berkenaan probiotik. Bukan semua bakteria yang hidup merupakan bakteria jahat. Probiotik memberikan bakteria yang akan melindungi dan membersihkan kolon kita.

4. Air dan jus.
Untuk sempurnakan proses pembersihan usus, kita kene hindari daripada terkena hidrasi. Minum banyak air untuk mencuci kolon atau usus kita. Ia juga mampu mengelakkan dehidrasi badan dan membaikkan sistem pemcernaan. Elakkan dari mengambil kafein dan alkohol yang boleh menyebabkan hidrasi berlaku.



Boleh amalkan semua perkara ini, insyaAllah kita akan hidup dengan lebih baik. Shaklee ada produk Herb-lax kalau kita tak sempat untuk amalkan perkara semulajadi diatas... Ia boleh mencuci kolon atau usus anda.. :)

Thanks for reading!


No comments :

Back to Top