Slider

Sunday, July 2, 2017

SAYA LIMPAHKAN KASIH MELALUI SUSU IBU SAYA UNTUK SI KECIL YANG TIDAK LANGSUNG BERPELUANG MENDAPAT SETITIS PUN SUSU IBU DARI IBUNYA AKIBAT KANSER

Rezeki Allah bagi ni, dalam pelbagai cara, kadangkala kita tak jangka. Dalam Shaklee memang banyak rezeki yang boleh kita kongsi. Bukan sekadar kongsi bonus, tapi juga berkongsi kesihatan.

Malam ni saya bawakan kisah Cucu Leader saya , Cikgu Ann Ilani. Passion dan tulusnya hati Anne dalam penyusuan selalu menyentuh hati saya. Jom kita baca:


>>>>>

Assalamualaikum...mula2 sekali saya perkenalkan diri saya. Saya seorang guru yang mengajar Fizik, Biologi dan Sains di sebuah sekolah di Cheras.

Harini saya nak menulis tentang testimoni anak pertama saya dengan Shaklee. Anak pertama saya Rafy sekarang dah pun berumur 5 tahun. Saya berkenalan dengan set BF Shaklee ni produk mula-mula adalah ESP.


Puncanya bila saya mengandung, berat badan saya naik mendadak sangat. Dengan family history, ibu saya yang meninggal dunia sebagai penghidap kencing manis yang cucuk insulin…Tentu sahaja saya berpotensi besar utk ada diabetis semasa pregnant. Mula2 saya ambik susu A###. Wallah~~~ berat naik dengan sangat gumbira. Krikkkk…krikkkkk….



Dan nurse klinik kesihatan nasihatkan saya supaya tukar  kepada susu lain. Dier cakap beberapa patient dier pun sama bila minum susu tuttttt(rujuk kat atas). berat badan naik banyakkkkkk sangat. Lagi-lagi la perisa coklat kan?

 

Saya pun buntu. Macamana ni?? Najihah Sudi (kawan baik saya) bagi cadangan supaya saya tukar kpd ESP


Saya ni memangla tak leh nak telan susu lembu/susu fresh…jadi ESP adalah pilihan terbaik yang saya ada. Saya pun konsisten minum ESP setiap pagi sebelum gi sekolah (2 scoop) dan sebelum tidur (1 scoop). Amazingly, berat pastu naik ok… dan saya bebas kencing manis sepanjang mengandung. 


Oleh sebab ESP ni best maka lepas bersalin Rafy, saya teruskan dengan set menyusu Shaklee selepas bersalin Rafy…

Dulu set posnatal Shaklee adalah ESP, Vitalea, Sustained Release Vita C, Alfalfa complex, ostematrix dan b complex. Sekarang dah ada tambahan Omega Guard. Omega guard ni memang bagus sebab utk otak anak kita.


Dan hasilnya, tanpa ilmu BF masa tu saya dptla mengumpul stok susu yang penuh 1 freezer atas. Tak banyak sangat berbanding orang lain tapi saya syukur sangat sebab jumlah tu mencukupi utk anak saya. Malah berlebih2 dari keperluan Rafy.

Stok susu untuk Rafy. Alhamdulillah

Rafy fully BF sampai umur 2 tahun 4 bulan…dan berhenti menyusu actually terpaksa berhenti menyusu sebab saya mengandung anak kedua…factor hormone dan susu saya drop. Takpelah…sebab rafy pun dah 2tahun lebih…


Kalau tengok gambar rafy, rafy ni membesar bak juara. Tangan, peha, kaki berketak-ketak. Pandai ibu bagi makan!
..
Ok, sekian sahaja cerita anak pertama saya, Rafy. Maksudnya Shaklee nyer set penyusuan ni membantu saya sangat2. Masa ni saya dah sangat teruja dengan Shaklee..hari2 saya share kat FB pasal susu saya..pasal set yg saya amalkan sebab memang proven. Share supaya semua orang dapat hasilnya gak...dari sekadar sharing suka2, saya dah mula merasa bonus yg besar..betul la apa master cakap, Do What U Love, Money Will Follow. Gitu.😍😍😍

 Masa anak kedua, Rian, saya lebih bersedia..saya mula join beberapa kursus BF ada yang berbayar (dgn CikguSusu: Zuain Ghani).

Dan ada konvensyen / seminar penyusuan yang free anjuran Pusat Laktasi Kebangsaan.




Ada juga saya join Seminar penyusuan termasukla kursus Rakan Sokongan Penyusuan Susu Ibu bersama Dr Shahirah Mohd Hassan.





Saya gak ada beli buku-buku berkaitan dengan BF…pantang ada je jumpa buku pasal BF , mesti saya sibuk beli…kalini dengan ilmu, dengan passion yang berkobar-kobar pasal penyusuan….

Dan tentulah dengan konsisten makan semula set menyusu Shaklee…Full Set Breast Feeding Set. Sgt konsisten. Serius konsisten.

Susu saya masa ni penuh satu upright freezer. Boleh tengok kat gambar. Pastu xmuat lagi…saya transfer masuk dalam deep freezer (invest baiki deep freezer arwah ibu).




Puas hati tengok stok susu meriah macam ni

Dan yang paling seronok adalah Alhamdulillah, susu yang sangat meriah tu..saya dapat share dengan seorang baby lagi…anak susuan saya….Mel…budak pompuan, kecik molek…susu saya yang banyak tadi saya berbagi kasih dengan anak ini.. 

Ibunya tak dapat menyusukan dia sebab masa pregnant 3 bulan, ibunya dikesan kene kanser payudara dan terpaksa sebelah breast dibuang utk mengelakkan kanser tu merebak. Mel ni kuat, dia bersama2 dengan mummy dier semasa dalam kandungan, operate dan berkemoterapi.

Baby Mel masa majlis hari lahirnya. Ibunya yang tudunh biru

Dia lahir je, saya terus hantar stok susu saya kat hospital Kajang…Dia menyusu dengan susu saya selama enam bulan penuh tanpa setitis pun susu formula. Papa dan mummy dia memang konsisten ulang alik amek stok susu dengan saya. Usaha papa mummy dia pun sangat sungguh-sungguh. Sebab apa? Sebab dia tahu kebaikan susu ibu…Baby kemoterapi ni biasanya doctor sangat galakkan utk dapat susu ibu sebab kebarangkalian sistem imun badan dia lemah berbanding baby sebaya dia itu ada….

Dan dalam masa yang sama saya masih fully BF anak kandung saya sendiri, Rian….sehinggalah saya disahkan mengandung baru-baru ni anak ketiga…Rian dpt BF dengan saya sehingga 1 tahun 8 bulan. Itupun, dia masih mengempeng tapi bila pregnant ni…hormone saya memang akan wat susu drop…dan bila dia menyusu, saya terasa nyeri pada rahim…jadi saya pun terpaksa wean off kan dia…

Segalanya rezeki daripada Allah. Dan asbab Shaklee saya bukan setakat dapat susu yg melimpah ruah...saya dapat share dgn anak susuan saya yang saya kira memerlukan sangat2 susu ibu ketika itu. Tak kira masuk dapat bonus 4 angka dari Shaklee lagi. Rezeki. Alhamdulillah...


Ceritera cinta ini yang hanya bermula kerana makan sendiri dan dapat khasiatnya..saya kini share dan share dan share dengan orang lain agar dapat fully breastfeeding anak masing-masing. Niat saya agar semua ibu dpt BF anak sendiri. 

Terima kasih Shaklee sebab mengubah hidup saya, anak saya dan orang sekeliling saya...terima kasih yang tidak terhingga.

>>>>>>

Hebat sangat orangnya. Semoga Anne terus berkongsi passion nya dlm Shaklee dan dapat membantu ramai lagi ibu-ibu sihat dan kaya dengan Shaklee. Jemput baca tips & cerita anne di blog beliau : http://darijurnalcikgumenyusu.blogspot.my/

Nak cuba Shaklee dan bantuan Anne untuk menyusu? Terus wasap Anne, klik link di sini : www.wasap.my/6019-6219659

No comments :

Back to Top