Slider

Wednesday, July 26, 2017

Sumber Makanan Yang Kaya Dengan Kalsium Untuk Anak-Anak Anda.

Anak semakin membesar tetapi selera minum susu semakin berkurangan. Risau memikirkan khasiat kalsium yang semakin kurang diperoleh oleh si kecil sedangkan khasiat tersebut diperlukan untuk tumbesaran yang sihat dan cergas.

Apa kata ibu pelbagaikan menu makanan anak dengan meningkatkan pengambilan makanan tinggi kalsium bagi menggantikan pengambilan susu yang semakin berkurangan. Berikut adalah sumber makanan yang kaya dengan kalsium.
1. Kekacang
Pelbagai jenis kekacang terkenal sebagai sumber kalsium yang cukup tinggi seperti kacang soya, badam, kacang pistachio. Bahkan makanan yang dihasilan daripada kekacang ini juga mengandungi kalsium seperti tempe dan tauhu. Bagaimanapun jangan beri anak berusia lima tahun ke bawah makan kacang sendirian.

2. Pasta dan Bijirin
Selain menghidangkan nasi, anda boleh pelbagaikan hidangan makanan berat kepada pasta atau bijirin. Selain mudah disediakan, enak dimakan ia juga berkhasiat dan tinggi sumber kalsium.

3. Keju & Yogurt
Makanan yang dibuat daripada susu seperti keju dan yoghurt juga mengandungi tinggi kalsium. Misalnya 8 auns yogurt mengandungi 415 miligram kalsium. Sementara dalam 1.5 auns keju cheddar mengandungi kira-kira 300 miligram kalsium. Pilih jenis yang tanpa lemak untuk mengelakkan kegemukan.

4. Sayuran Hijau
Sayuran hijau sememangnya baik untuk badan kerana ia mengandungi vitamin dan kalsium terutama sayur bayam, brokoli dan sawi.

5. Makanan Laut
Kandungan kalsium yang tinggi juga boleh diperoleh daripada makanan laut seperti salmon, sardin, kerang dan udang. Menikmati 3 auns salmon dalam sehari cukup membekalkan sebanyak 200 miligram kalsium dalam badan.

6. Suplemen / Makanan Tambahan
Persediaan pada masa kini, dengan pengambilan suplemen sebagai makanan tambahan yang memenuhi keperluan kalsium buat anak anda. Lebih ringkas dan mudah, selain menyediakan makanan lengkap dengan keperluan nutrisi mereka.

Pengambilan Vitalea Kanak-kanak Shaklee dapat membantu membekalkan 18 Vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh seorang kanak-kanak untuk membesar. Selain itu, Vitalea Kanak-kanak Shaklee juga dilengkapi kalsium untuk pembinaan tulang yang kuat dan lebih sihat. Ia juga membantu kecergasan kanak-kanak dalam pelbagai aktivti harian agar tidak mudah letih dan lesu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Salam Sayang,
Farihah / Kak Eha
http://wasap.my/+60192282147

Like Page kami untuk Info kesihatan & Business
We L.O.V.E Breastfeeding
Surijunior

No comments :

Back to Top