Slider

Tuesday, August 8, 2017

Manfaat Omega 3 Untuk Ibu Hamil

Saat kehamilan, para ibu harus benar-benar menyedari bahawa dirinya adalah penunjang kehidupan janin dalam rahimnya, ertinya pada saat kehamilan ia harus mencukupi keperluan nutrisi bagi dua orang, dirinya sendiri dan bakal bayi. Memenuhi keperluan pemakanan ini pun, dilakukan ibu dalam menghadapi masa-masa perkembangan anak mereka, baik semasa hamil dan menyusui. Pelbagai kajian tentang keperluan pemakanan pada masa kehamilan dan menyusui kian berkembang. Di antaranya adalah pentingnya asid lemak Omega 3 baik bagi perkembangan janin yang sihat, serta bagi kesihatan ibu.
Kajian menunjukkan bahawa yang paling menguntungkan dari asid lemak omega 3 adalah EPA (eicosapentaenoic acid) dan DHA (asid docosahexaenoic).
Walaupun EPA dan DHA secara semulajadi bekerja bersama-sama dalam tubuh, namun kajian menunjukkan bahawa setiap asid lemak masing-masing mempunyai manfaat yang unik.
EPA berguna untuk menyokong jantung, sistem kekebalan tubuh, dan tindak balas keradangan, manakala DHA berguna untuk menyokong kerja otak, mata, dan sistem saraf pusat. Dan uniknya lagi, kompaun ini juga penting bagi wanita hamil dan menyusui.
Omega 3 telah diketahui penting untuk perkembangan penglihatan, baik neurologi dan awal bayi. Kekurangan omega 3 dalam diet ini diburukkan lagi oleh fakta, iaitu wanita hamil akan menghabiskan omega 3, kerana omega 3 juga dipergunakan oleh janin untuk pembangunan sistem saraf nya.
Omega 3 juga digunakan selepas bayi lahir, iaitu untuk menghasilkan susu. Penyelidikan telah mengesahkan bahawa menambah EPA dan DHA untuk diet ibu hamil akan memberikan kesan positif untuk perkembangan penglihatan dan kognitif kanak-kanak. Kajian juga menunjukkan bahawa pengambilan omega 3 lebih banyak boleh mengurangkan risiko alahan pada bayi.
Omega 3 juga boleh memberi kesan positif bagi kehamilan itu sendiri. Peningkatan pengambilan EPA dan DHA telah terbukti dapat mencegah kelahiran pra-matang, serta menurunkan risiko pre eklampsia sekaligus juga dapat meningkatkan berat lahir dan berat kehamilan. Kekurangan omega 3 akan meningkatkan risiko kemurungan bagi ibu hamil. Ini mungkin yang menjelaskan kenapa gangguan mood selepas bersalin kemungkinan menjadi lebih buruk, bermula sebelum dan kehamilan seterusnya.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Salam Sayang,
Farihah / Kak Eha
http://wasap.my/+60192282147

Like Page kami untuk Info kesihatan & Business
We L.O.V.E Breastfeeding
Surijunior

No comments :

Back to Top