Slider

Monday, October 23, 2017

Success Stories : BIG WHY Saya Nak Mak Pencen Sebelum Usianya 60 tahun

Sharing success story malam ni
Nama saya Farhanah, nama glamor Dr. Hana.


Pelik kan Doktor berbisnes? Income agak selesa dah RM7k sebulan tak cukup lagi ke?? Cukup makan pakai, boleh kasi mak abah, mak mertua pak mertua setiap bulan kerja pun stabil. Nak bisnes jugak? Tamak haloba sungguh!

Masing-masing ada sebab kenapa nak berbisnes. Saya mula-mula join Shaklee sebab produk yang bagus dan berkualiti. Saya dapat free membership dengan belian collagen buy 6 free 1. Masa tu, saya tengah istikharah nak beli rumah, entah macam mana tetiba Allah lorongkan saya ke bisnes Shaklee ni

Disebabkan saya join Shaklee lepas istikharah, saya  yakin melalui perniagaan Shaklee ini Allah nak bagi kemudahan. Haaa..nanti kita story pasal tu later

Mak saya masih makan gaji pada usia almost 60-series. Kami 4 beradik. Saya sulung. Bawah (angah) perempuan. 2 orang lelaki no.3 & 4 masih kat universiti. Adik paling kecil baru habis SPM, baru asasi kat Uniten.

Abah dah berhenti kerja sebab tak mampu tanggung beban dosa, banyak sangat rasuah dalam setiap level syarikatnya yang dia tak mampu ubah. Mak saya kerja di KL, abah sebelum ni kat JB. Setiap hujung minggu mak akan berulang alik KL-JB naik bas. Daripada tekanan darah rendah, sampai dapat darah tinggi. Ahad malam mak naik train di JB terus direct sampai ofis di KL pagi Isnin.

Mak menyewa di PJ dengan sewa RM1600/month. Tanggung adik masuk U. Dan adik yang baru habis sekolah. Bayar rumah, bayar kereta, bayar bil. Dan bayar kos hidup di KL/JB yg super tinggi. Everyday mak pergi kerja pakai public transport, LRT. Sebab mak tak boleh drive. Jalan kaki berkilometer dari last stesyen ke ofis.

Mak pernah kena ragut dalam perjalanan pegi balik kerja seorang diri. Jatuh dan kena seret bermeter-meter sampai lebam luka satu badan, sebab mak melawan. Masa tu takde siapa tolong dan saya duduk jauh.

Sebab tu PUSHFACTOR yang pertama, saya nak income yang selesa supaya mak saya boleh berhenti kerja. Saya nak tanggung mak abah yang dah berkorban berpuluh tahun sampai anak dia ni jadi doktor.

 PUSHFACTOR SAYA:
1   Aim nak mak berhenti kerja before 60tahun (tahun 2017 mak 59 tahun)
    Nak langsaikan hutang JPA, rumah + kereta dll
    Nak tanggung keluarga
    Nak buka klinik sendiri/pusat kesihatan dan kecantikan jika ada rezeki

Kadang-kadang patient mai klinik mintak MC. Umur 59tahun. Selalu sakit-sakit badan. Dalam hati, “Awat pakcik ni still kerja umoq dah dekat 60”. Padahal mak sendiri pun keja lagi. Umoq nak masuk 60series jugak.

Allah...

Mak tak pernah MC kecuali masa cabut gigi. Mak almost every year dapat pekerja cemerlang. Selalu jadi pak sanggup.Orang selalu lepas kerja kat mak. Tapi mak terima. Mak sangattt penyabar. 

Lain-lain org lain push/why factor. Ada yg nak bantu ekonomi suami, supaya suami tak perlu locum banyak-banyak sampai tak ada masa dengan family. Ada yg nak bebas hutang. Ada yg nak beli rumah/kereta cash sendiri tanpa loan. Ada yg nak buka 2nd bisnes nanti. Dan macam-macam lagi. Kita tak tahu, ramai sangat kat luar sana yang ada masalah kewangan dan terdesak.

Di Shaklee, kita sendiri boleh tetapkan berapa income yang kita nak. Ada yang nak RM2k, ada yang nak RM3k, ada yang aim RM 500, ada yang cukup dgn rm200. Setengah orang rasa RM200 tu sikit, tapi maybe bagi dia rm200+ tu dah syukur dapat beli susu dan pampers anak-anak untuk sebulan.

Ada yg rasa RM500 tu sikit, tapi bagi sesetengah kita RM 500 tu lepas nak bayar pengasuh utk anak 2 org!

Tadi ada patient. Mengandung 19 minggu. Kencing manis kena cucuk insulin 4x sehari. Selalu tak mai follow up sampai kami rasa geram. Kita ambikkan appoinment semua dia tak mai. Tapi bila tanya, dia takda transport. Dia ada anak OKU. Susah nak gerak ke mana2. Suami pagi keja KTM. Petang kerja guard sampai malam/esoknya.  Hari-hari kerja, 7 hari seminggu. Demi mencari rezeki untuk anak isteri. Sampai takda masa untuk bawak isteri follow up kat klinik 2 minggu sekali. Tak pi kerja, takda duit, takda makanan. Nak bela anak OKU maintenance sangat tinggi.

Apa-apapun, di mana pun kita,
1. Tentukan pushfactor kita.
2. Tentukan income yang kita nak capai dengan Shaklee.
3. Berusaha ke arah aim kita - BUKAN seorang diri tapi berusaha dengan membantu orang lain juga yang memerlukan di luar sana.

Dalam hadith riwayat muslim, "Allah akan membantu seorang hamba selama hamba itu membantu saudaranya" Itulah sistem yg diaplikasi dlm shaklee! Kejayaan sebenar kita adalah bila kita berjaya membantu org lain berjaya.

Letak pushfactor kat cermin. Hari-hari tengok dan mintak doa pada Allah agar permudahkan. Lebih bagus letak time limit bila nak achieve pushfactor tu ingat kelas pasal SMART goal.

Okay cerita sedih dah habis. Sekarang cerita happy pulak. So, ni rumah kami beli 2 tahun lepas. Walaupun beli pakai loan kerajaan, tapi 100% grooming guna bonus Shaklee 5 angka. Dalam RM20k untuk kelengkapan rumah semua pakai bonus Shaklee. Ingat tak saya istikharah nak beli rumah ni, tapi Allah lorongkan saya ke bisnes Shaklee?

Rupanya dengan bonus Shaklee tu saya support duit rumah, kereta, bagi mak abah dll. Rumah ni jangka siap Mac 2016. Tapi tak dapat-dapat kunci sampailah Julai 2016. Memula rasa nak marah sebab janji dicapati. Kata penyerahan kunci Mac 2016 tapi lepas 4 bulan baru dapat. Rupanya, bulan Julai 2016 tu Allah nak bagi 1st time merasa 5 angka. Dan dengan 5 angka tulah berjoli sakan nak grooming rumah jadi homestay. Cantikkk sangat percaturan Allah kan?

Allah tahu je masa yang terbaik untuk bagi sesuatu kat hamba Dia. Yang penting kita doa dan usaha. Last but not least, ni Nissan Serena Hybrid yang bulan-bulan car bonus Shaklee cover so rugi kalau tak pulun. Niat kerana Allah. Ingat big why selalu. Buat apapun Allah suruh buat dengan ihsan. Dengan terbaik. Termasuklah dalam berniaga, satu sunnah dan ibadah yang menjadi tuntutan. Taklah kaya mana lagi. Dan taklah sukses lagi. Masih banyak yang belum tercapai.

Saya doakan kita semua kaya dan berjaya dunia akhirat. Insyallah…Kaya harta, kaya pahala, kaya amalan, kaya kebaikan. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Salam sayang;
me.me/farihah.surijunior
wasap.my/+60192282147

No comments :

Back to Top