Slider

Wednesday, June 21, 2017

5 Petua Mudah & Selamat Untuk Diamalkan Oleh Ibu Hamil

Bila disahkan hamil, wanita biasanya teruja dan amat menjaga diri dan pemakanannya. Apa sahaja petua dan tips yang diperolehi mesti sedaya mungkin hendak dicuba. Tetapi mestilah yang selamat sahaja!
Selain mengamalkan petua dan tips untuk diri sendiri, ibu hamil juga suka kalau petua tersebut memberi kesan positif kepada anak dalam kandungan dan yang paling penting memudahkan dia bersalin kelak.
Hilangkan Rasa Loya
Ambil segenggam daun kari, bersihkan dan kisar sehingga menjadi jus. Campurkan jus tersebut dengan perahan limau nipis dan satu sudu teh gula. Minumlah setiap pagi. Insya-Allah rasa loya akan hilang.
Kulit Anak Bersih
Semasa mengandung, amalkan meminum air kelapa agar kulit bayi dalam kandungan bersih dan halus serta terhindar daripada masalah ruam.
Inginkan Anak Berkulit Cerah
Ibu hamil disarankan agar banyak makan sayur-sayuran berwarna hijau terutamanya sayur bayam jika inginkan anak berkulit cerah.
Atasi Rekahan Kulit Semasa Hamil
Agar kulit sekitar perut dan paha anda tidak merekah semasa hamil, sapukan dengan minyak zaitun setiap kali selepas mandi dan ketika hendak tidur.
Mudah Bersalin
Para ibu mengandung perlu elakkan terlalu banyak berehat. Jangan terlalu banyak tidur kerana tidur membuat ibu kurang cergas dan cepat penat.  Persediaan fizikal juga perlu untuk memudahkan proses bersalin. Seperti berjalan di taman waktu petang, turun naik tangga, senaman ibu hamil. Namun jangan pula membuat aktivti berat dan lasak seperti mengangkat objek berat, mengemas rumah terlalu kerap dan lain-lain.
Apa yang penting, ibu hamil mesti konsisten mengamalkan petua berikut di samping menjaga kesihatan diri dan anak dalam kandungan. Jangan lupa juga banyakkan berdoa kepada Tuhan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Salam Sayang,
Farihah / Kak Eha
http://wasap.my/+60192282147

Like Page kami untuk Info kesihatan & Business
We L.O.V.E Breastfeeding
Surijunior

No comments :

Back to Top